Must-have plugins på din WordPress hjemmeside

Must-have plugins på din WordPress hjemmeside

Skrevet af indehaver, Oliver Vejs

1. Cache

Et cache plugin sørger for, at din hjemmeside altid opretholder den optimale fart. Det har en stor betydning for brugeroplevelsen på din hjemmeside, at den kan loade hurtigt, ligesom at det også har en stor betydning for søgemaskinernes vurdering af din hjemmeside.

Helt kort, så gør cachen det, at den lagrer en udgave af de filer der udgør din hjemmeside, så den hurtigere kan levere da dine besøgende ikke skal hente alle filerne fra ny af. Derudover har en cache også ofte funktioner som bl.a. “minifing” af CSS, JavaScript, samt HTML-kode således at koden fylder mindre. Når du bruger cache kan du også minimere dit forbrug af båndbredde på din server, hvilket er et plus.

To gode cache plugins, er W3 Total Cache og WP Super Cache, som kommer med en lang række features. At indstille en cache helt korrekt kan være en lang og kompleks sag, da konfigurationen kan være forskellig fra hjemmeside til hjemmeside. Derfor kræver det en viden omkring de enkelte features i cachen, men samtidig også hvordan hjemmesiden og serveren er konfigureret. Ydermere fungerer processen ofte sem en “trial and fail”, hvor man er nødsaget til at teste nogle indstillinger for at se hvad der er den bedste opsætning.

2. Sikkerhed

WordPress er verdens mest populære CMS. Det gør også at mange hackere forsøger at skaffe sig adgang til forskellige WordPress hjemmesider, og kompromitere dem. De fleste hacker-angreb sker ikke direkte målrettet den enkelte hjemmeside, men derimod gennem maskiner som automatisk undersøger internettet for sikkerhedshuller, og placerer skadelige koder i hjemmesidernes filer.

Der er flere forskellige måder, hvorpå et hacker-angreb kan ske. Ligeledes er der også forskellige formål med angrebene. De fleste hacker-angreb sker, når en WordPress hjemmeside ikke er opdateret og har noget forældet kode. Hackerrobotterne får adgang til hjemmesiderne igennem forældet kode, og placerer et script/en kode – kaldet en “backdoor” – som gør at den kan skrive koden ind i WordPress hjemmesiden. Herfra kan hackeren f.eks. udsende spam igennem WordPress’ wp_mail()-funktionen eller placere reklamelinks rundt omkring på dit site. De fleste hackere gør det med et mål om en økonomisk gevinst, mens andre gør det i “jagten”- på sjov.

Hos KvDesign anbefaler vi to plugins, som kan holde din WordPress hjemmeside sikker mod hackere. Vi anbefaler at man enten henter Wordfence Security, eller iThemes Security Pro. Et pro-tip er at have så få plugins og temaer på din hjemmeside som muligt, og sørg for at holde dem opdateret, samt slette de plugins du ikke bruger.

3. SEO

Det er vigtigt for din WordPress hjemmeside, at den er SEO-optimeret for at den rangerer højere i søgeresultaterne. Det kan være en super profitabel forretning, så snart din hjemmeside skaber organisk trafik fra søgemaskinerne. Jeg har allerede skrevet et indlæg om SEO, som du kan læse her. Derfor vil jeg blot lige fortælle lidt om, hvilke plugins der kan hjælpe med at øge SEO’en på din hjemmeside.

Mange temaer til WordPress fører sig i dag frem med, at de i forvejen er SEO-optimerede. Det er også rigtigt nok, men det er dog ikke helt nok til, at din hjemmeside kan nå til tops blot ved at bruge deres tema. Der skal mere til, og derfor skal du selv, eller et SEO-bureau igang med at optimere hjemmesiden.

Der findes to rigtig populære SEO-plugins hos WordPress, som er Yoast SEO og All In One SEO Pack. Begge plugins kommer med en række features, som hjælper dig med at SEO-optimere din hjemmeside. De tilbyder blandt andet at du selv har mulighed for at lave meta-beskrivelser, meta-titler, samt et XML-sitemap. Husk også at tænk linkbuilding ind i din SEO. Det er en teknik der giver super godt, men ikke bliver brugt nok.

4. Nyhedsbrev

Vil du gerne have mulighed for at nå direkte ud til dine kunder, og vise de bedste tilbud direkte til dem du ved der allerede er interesseret i det du tilbyder. Så skal du have fat i et plugin, hvorfra du kan udsende nyhedsbreve.

Der bliver ofte brugt to systemer når det kommer til nyhedsbreve. Det ene system som er selve nyhedsbrevet, det kan være plugins som MailChimp eller ActiveCampaign. Og så et system hvor dine kunder har mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Med plugins som ConvertPlus eller PopupMaker har du mulighed for, at lave forskellige indsamlingstyper af email-lister. Disse typer plugins arbejder alle ud fra det mål, at du skal opnå den højeste konveteringsrate som muligt. Du får funktioner såsom modal popup der fylder hele skærmen eller en mere elegant slide-in som kan komme f.eks. når en besøgende at ved at lukke siden, efter x antal sekunder eller x procent nede på siden. 

5. Formularer

Formularer er gode og vigtige at have på sin hjemmeside. Med formularer på din side, gør du det lettere for dine kunder at komme i kontakt med dig, eller fremsende dig den information som du skal bruge for at kunne komme i kontakt med dem.

Normaltvist bruger man formularer på 2 måder: At indsamle henvendelser, eller til at indsende informationer som en form for blanket. Der er en del WordPress plugins, såsom Gravity Forms, som fungerer som drag’n’drop. Det betyder at du bare kan lave formularen super let, uden at skulle kode alt muligt. Du skal egentlig kun fokusere på designet, og sørge for at det ser godt ud, så kunden har lyst til at skrive sig op.

Husk at have SSL/HTTPS på din hjemmeside når den besøgende kan taste oplysninger ind og fremsende.

6. Statistik

Der er en masse vigtig viden at indsamle om dine besøgende. Hvor mange besøg har du? Hvor lang tid bliver de? Hvilke undersider besøger de? Hvor gamle er de? Hvilken by er de fra? Alt den viden er utrolig værdifuld. 

Når det kommer til at køre statistik på ens hjemmeside, er der stort set kun ét værktøj som gør sig gældende. Det er Google Analytics. Analytics er bedre end alt andet, og er Googles eget værktøj der gør det lettere for dig at se hvordan du skal markedsføre dig og efter hvilken målgruppe.

7. Backup

På de fleste webhoteller, bliver der dagligt lavet backups. Hvis ikke du er helt sikker på, om der bliver lavet backup af dit webhotel, vil jeg på det kraftigste anbefale at du finder ud af det ASAP (efter du selvfølgelig er færdig med at surfe rundt her hos os *blink*). Ring gerne til der hvor du har hostet dit domæne, og find ud af hvor regelmæssigt der bliver lavet backups, og om der overhovedet gør.

Udover at dit webhotel tager backups, kan du faktisk også selv gøre det relativt nemt. Og for rimelige penge ligeledes. Det gør at du selv bliver herre over backuppen af din hjemmeside, og du ikke skal sætte alt lid til din leverandør/domæne udbyder. Du kan bruge et plugin som BackUpBuddy og en filserver. Det anbefales på ingen måde, at filserveren er webhotellet hvor din hjemmeside ligger på. Et eksempel på en filserver du kan bruge er Dropbox. Ved installering af Updraft Plus pluginnet synkroniseret med Dropbox kan du opsætte backups og gemme dem som du ønsker.

Kan I bruge min hjælp?

Brug for hjælp til en WordPress hjemmeside?

Kontakt os i formularen til venstre, hvis du ønsker et uforpligtende tilbud på din nye hjemmeside. Vi kontakter dig indenfor 24 timer, efter du har skrevet dine oplysninger i formularen. Læs mere om vores ydelser og se priser ved at klikke hér.

Oliver Vejs

Indehaver / Webudvikler